sábado, 18 de mayo de 2019

Dissabte 18 de maig del 2019.

“El correcte és el correcte, encara que no ho faça ningú. El que està mal està malament, encara que tot el món s'equivoque respecte d'això”. (G. K. Chesterton).

Ja estem preparats per a recrear-nos este cap de setmana, que podrem començar quan el sol comence el seu camí a les 06:46 hores i que podrà continuar amb la seua absència a partir de les 21:09 hores, i és que la nit d'un dissabte és una part fonamental de tot bon cap de setmana.
No hi ha més remei, estem en eleccions i he d'escriure, una altra vegada, sobre política. Estic rodejat d'activitat política i de debats, que em fan posicionar-me sobre algunes qüestions i és ací on comencen no sols els meus dubtes sinó també les de molta gent.
M'estic donant compte, per exemple, que no es té clar que drets cal defendre. Els drets de qui estan protegits? Hi ha una gran confusió encara que puga paréixer el contrari: Com fa una societat per a actuar de mediadora entre els interessos enfrontats de diverses persones? Hi ha tanta retòrica en els nostres polítics sobre la protecció dels drets humans i inclús de la llibertat de les persones que no tenim clar que ens volen dir: què succeïx si una persona o grup desitja fer quelcom que s'oposa directament als valors o interessos d'altres persones?  Com decidix la societat qui "està en la veritat" o què "llibertat d'elecció" protegirà?
Podem prendre molts exemples, només hem d'escoltar els debats polítics i prestar un poc d'atenció. Com determina una societat quina llibertat d'elecció salvaguardarà i quina coartarà?  Si es tinguera com a referència el bé comú no seria difícil, tampoc ho seria si es tinguera una idea compartida sobre el que és una bona vida per a l'home, però si no es té tot açò clar és fàcil que estes preguntes no es resolguen de manera justa.
Si observem veurem que els grups que defenen diferents idees s'organitzen per a protestar.  Cada un dels seus estrategs intenta influenciar en l'opinió pública.  S'assumixen compromisos, es fan acords i alguns hauran de renunciar a més coses que altres.  No obstant això, hi ha quelcom clar en tot eixe procés: No es protegixen els "drets" de tots.  Al final, la mera determinació sobre què són els drets humans i quins drets i de qui es protegixen, és quelcom completament arbitrari que es resol amb una votació.
Si rasquem en moltes propostes podrem trobar-nos que el que s'esta promovent és al propi jo autònom i posant èmfasi en la llibertat que tenen les persones per a fer el que vullguen amb les seues vides. No obstant això, inclús si es promociona el propi jo en forma absoluta, les persones continuaran entropessant-se amb altres que tenen opinions diferents i interessos oposats que acabaran posant en risc les seues metes.  I estos interessos contraris no es resolen fàcilment des d'una perspectiva en què tot és relatiu.
En compte d'apel·lar al sentit comú i a una norma moral de la qual tots som responsables, tendim a abordar estes situacions a través de l'excessiva fermesa, de la manipulació i els jocs de poder.  En compte de veure el nostre proïsme com algú a què estem units en la lluita per un objectiu en comú, el veiem com un obstacle per als nostres propis desitjos i la nostra forma de vida. D'esta manera, arribem inevitablement a no voler saber res dels altres. Tots els altres seran considerats com a enemics de què haurem de defendre'ns. La societat es convertix en un conjunt d'individus que es col·loquen uns junt amb altres sense crear vincles recíprocs: cada u desitja imposar-se independentment als altres i de fet pretén que els seus propis interessos prevalguen sobre els altres. 
De cara a estos interessos en competència, no pot protegir-se la llibertat de tots. Ha d'assumir-se alguna sort de compromís. Desapareix tota referència a valors comuns i a una veritat absoluta per a tots, llavors tot és pactable, tot és negociable: Inclús el primer dels drets fonamentals, el de la vida.
Una vegada que els drets humans se sotmeten a negociacions, els membres més dèbils de la societat es trobaran a mercé dels més poderosos. Per exemple, quan els governs democràtics moderns neguen els drets humans bàsics dels xiquets per nàixer i dels ancians, serà un grup en particular de governants polítics o inclús la majoria de les persones els que decidiran qui gaudiran dels drets humans i qui no.
D'esta manera, la definició de drets humans no es basa en el bé de les persones o en el bé de la societat, sinó en els interessos dels que es troben en el poder -ja siga que es tracte de líders governamentals poderosos o d'aquells que tenen capacitat per a formar l'opinió pública i per a exercir influència en el procés polític.  Els “drets” deixen de ser tals perquè no estan ja fonamentats sòlidament en la inviolable dignitat de la persona, sinó que queden sotmesos a la voluntat del més fort.  D'esta manera la democràcia, a pesar de les seues regles, va per un camí de totalitarisme fonamental.
Hi ha molt a dir sobre estos temes perquè hui en dia tots tendixen a pensar que poden fer el que vullguen amb les seues vides i ser persones moralment bones en la mesura que no ferisquen ni limiten les decisions dels altres. No obstant això, ens hem de donar compte que açò és una gran il·lusió ja que ens oblidem com estan d'entrellaçades realment les nostres vides.
Al final, si ho pensem nos en adonarem que tots ens trobem units en solidaritat pel que eixa mateixa solidaritat ens exigix d'una manera o un altra sacrificis pels altres.
I esta és la qüestió: sacrificar-se fins on?

Feliç Dia.

No hay comentarios: