jueves, 9 de mayo de 2019

Dijous 9 de maig del 2019.

“El correcte és el correcte, encara que no ho faça ningú. El que està mal està malament, encara que tot el món s'equivoque respecte d'això”. (G. K. Chesterton). 

Després del dia calorós que vam patir ahir per causa del vent de ponent, veurem com es desenrotlla el dia de hui amb un sol que ha eixit a les 06:54 i que tindrà el seu ocàs a les 21:00 hores, tot un “món”.
Moltes vegades he escrit que en la nostra societat cada dia hi ha més gent que té com principal principi l'afirmació que “tot val”. He arribat a eixa conclusió després de comprovar com no es té una referència que siga objectiva per a verificar la veritat de les coses, el bé, la llibertat i la felicitat, l'amor i el respecte, la justícia i l'esperança. Quan s'ha procurat que desaparega de l'escenari social i cultural tota referència a una moral que siga la base sobre la qual construir les nostres relacions, el que queda és la subjectivitat, llavors la llibertat es comença a confondre amb la permisivitat, i la felicitat es procura aconseguir amb la sacietat o satisfacció dels desitjos de cada u, sense més discerniment que la pròpia i momentània escala de valors.
Tot l'anterior, tot eixe pluralisme, lluny de significar diversitat de cultures, de sistemes ètics i de llibertat en la busca i en la formulació de la veritat, obri la porta a una incerta anarquia i a la consegüent deformació de les consciències.
Si algú llig estes línies i porta dies llegint estos "bon dia", abans de parar-se a pensar, pot arribar a concloure que les meues propostes pretenen ser l'única norma de pensament i de conducta, les úniques depositàries de la veritat, i les propietàries de l'única referència per a verificar el bé, la llibertat i la felicitat. Res seria més alié a la intenció i contingut d'estes reflexions que  escric.
Amb estes línies, i per fidelitat al que considere una bona línia que s'ha de seguir per a tindre una societat millor i una millor conducta en el personal, vull deixar ben clar el següent. Primer, ningú som posseïdors exclusius de la veritat plena. És possible que les diverses formulacions dels distints principis i convenciments de cada persona o de cada grup tingen parts de la veritat que tots busquem i agradaríem conéixer, entendre i establir com a referència i garantia d'encert en la nostra vida.
Per tant, qualsevol persona sensata que reflexione sense presses i sense fanatismes, i que assumisca com a treball la busca incansable i contínua de la veritat, hauria d'acceptar que la riquesa pròpia de la veritat i de lo verdader escampa o embellix quantitat de plantejaments vitals, de filosofies, de doctrines religioses i d'esquemes ètics i morals.
I sí açò és així, tindrem que, per a acostar-nos a la veritat en tota la seua totalitat, és necessari acceptar la importància i la urgència del diàleg. A més, haurem d'entendre bé que no hi ha major traïció contra el diàleg que la falta d'atenció a l'altre, prejutjant que no pot ser veritat el que diu. El correcte és buscar en què està la seua participació en la veritat i com podríem incorporar-la al nostre discurs.
No obstant això, és molt important tindre molt en compte que una cosa és l'obertura a la veritat possiblement present en les creences i en els discursos dels altres, i una altra molt distinta és el relativisme trastornant del que pensa que “res és veritat i res és mentida, sinó que tot és del color del cristall amb què es mira”. El valor d'este refrany popular està que fa referència a què ningú ha de tancar-se a la veritat possiblement present en els altres.
Però res de tot açò té a veure amb la convicció que no hi ha una veritat i una referència objectiva que tots hem d'esforçar-nos a descobrir cada dia, i a la que devem respecte, en principi, quan atenem al canvi de propostes amb els altres.
Així enteses les coses, i disposat a exercitar eixe respecte a la veritat possible en els altres i en allò altre, és a partir d'este punt, on comencen les meues propostes i opinions que són el punt de referència d'una veritat i d'un bé, d'un amor, d'una justícia, d'un respecte i d'una pau, que considere les que s'han de seguir.
Cal assumir la necessitat obrir-se a un diàleg respectuós i humil amb els altres, sense confondre el respecte als altres amb l'acceptació sense discerniment. Una cosa és el respecte i una altra la insensatesa.
Si ho pensem un poc, nos en adonarem que creixem en la mesura que ens acostem més a la veritat; no, en la mesura que convertim la nostra ment en un puzle de qualsevol classe de peces acoblades segons ens convinga.

Feliç Dia.

No hay comentarios: