“El correcte és el correcte, encara que no ho faça
ningú. El que està mal està malament, encara que tot el món s'equivoque
respecte d'això”. (G. K. Chesterton).
Ja se'ns ha acabat el cap de setmana, i com succeïx
sempre ens espera el dilluns, que esta vegada començarà amb l'eixida del sol a
les 06:35 hores i el podrem donar per acabat a les 21:25 hores quan se'ns vaja
a descansar.
L'altre dia ja vaig tindre ocasió de referir-me un
poc a la qüestió de la perspectiva amb què cada un de nosaltres veiem les
coses. Es diu sovint que cada persona veu la realitat des de la seua pròpia
perspectiva i aporta sempre un punt de vista peculiar, que és tan vàlid com
qualsevol altre. Però en realitat És açò veritat? Perquè, per exemple, en un pla de la realitat
sí, en altres no.
Si ens referim per un aspecte físic de les coses i
si els nostres sentits funcionen adequadament cap de les opinions que es puguen
tindre pot considerar-se com l'única i acceptable. Per exemple si contemplem
una muntanya des de vessants distintes, prenem vistes diferents de la mateixa.
Cap pot per tant considerar-se com l'única acceptable i vàlida.
Però, pugem un escaló més, a una manera de
contemplació més complex, per exemple en l'estètic. Ací, les condicions que hem
de complir són més subtils. Necessitem una preparació adequada perquè la nostra
experiència estètica siga autèntica. Quant tenim una agudesa normal de visió,
podem contemplar per exemple un quadro tan conegut com L'enterrament del Comte
d'Orgaz, d'El Greco. Les diferents perspectives que tinguem del mateix segons
la nostra posició espacial són totes justes. Però la visió estètica del quadro només pot tindre-la qui prèviament
haja cultivat la seua sensibilitat.
Per on has de començar a contemplar el quadro?
Quina funció artística exercixen el groc sulfurós del manto de Sant Pere i el
blau del manto de María? A què respon que l'artista haja acumulat varis caps de
cavallers castellans per damunt del cap de Sant Agustí? Estes qüestions
pertanyen a la contemplació estètica de l'obra. El que no haja sigut format en
Estètica no sap contestar-les, i ni tan sols tal vegada formular-les. Cal dir
que les formes de veure el quadro que tenen les persones que gaudixen de vista
normal són totes igualment vàlides? Evidentment, no.
Però algú em pot dir que de gustos no hi ha res
escrit, res regulat de mode universalment vàlid. És cert, però el gust
necessita ser cultivat. Si una persona formada estèticament emet un juí sobre
una obra d'art o un paisatge, la seua opinió ha de ser tinguda en compte encara
que contradiga el nostre paréixer personal. Quan algú sense sensibilitat
estètica manifesta la seua aversió cap a una obra de qualitat, tenim perfecte
dret a no prestar-li oïdes.
Cal respectar a la persona, però no cal dedicar
molt de temps a una opinió que no suposa un juí “respectable”, en el sentit que
este bé fonamentat, resultat d'una ment i una sensibilitat degudament formades.
Anem tenint clar, a poc a poc la idea que no tot
val. Resulta que en els distints aspectes de la vida humana cal complir
determinades exigències. Si no es complixen, no s'aconseguixen certs objectius
quant a conéixer, sentir, amar i crear.
Hui se sent moltes vegades; "Esta és la meua
opinió, esta és la meua veritat, i vosté quede's amb la seua". Amb això es
dóna per suposat que la veritat és relativa a cada subjecte perquè penja d'ell.
És açò acceptable?
Cal pensar-ho un poc abans de contestar.
Feliç Dia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario