"Una
cosa morta pot anar amb la
corrent, però només un ser viu
pot anar en contra seua."
(G. K. Chesterton).
Intens
cap de setmana el que hem passat, que unit a la festa del dijous ens
ha permés disposar d'un llarg pont, uns dies en què hem pogut
oblidar-nos dels nostres costums i ens ha permés recórrer llocs,
pròxims, que ens han mostrat lo
variat
del turisme que ens visita, un turisme europeu que ens mostra la
varietat de formes de ser que ens trobem
en la Unió Europea.
En
fi, comencem
la setmana amb el sol eixint a les 07:18 hores i celebrant a San
Juan Eudes, i, a les 20:50 hores, quan el sol es vaja a descansar,
tal vegada, podrem disfrutar d'unes temperatures més agradables amb
les que passar la nit.
Tenim
la sort que pràcticament sense moure'ns de casa ens podem trobar amb
les diferents sensibilitats dels europeus i podem donar-nos compte
de la necessitat que van tindre els anomenats
Pares fundadors de la Unió Europea per a unir a tots els europeus
amb la intenció de superar esta classe de divisions.
Voldria
subratllar, que en aquell projecte polític es trobava sobretot la
confiança que es tenia en l'home, no com un producte econòmic ni
com la d'un ciutadà, sinó més aïna com l'home com a persona, que
posseïx una dignitat que el supera.
La
consciència d'home com a persona naix sobretot en el pensament
europeu, que es caracteritza per una fructífera trobada, les
múltiples i també llunyanes fonts de les quals provenen de Grècia
i Roma, dels ambients celtes, germànics i eslaus, i sobretot del
cristianisme que els influïsc profundament, donant així lloc al
concepte de “persona”.
Hui,
ho estem veient tots els dies en les notícies, els nous dirigents de
la Unió Europea s'estan oblidant del compromís que es va adquirir
al crear-la, que no era un altre que afavorir la dignitat de la
persona, no sols a Europa sinó també en les seues relacions amb els
altres països. Es tractava d'un compromís important i admirable que
cal tornar a posar damunt de taula,
perquè
encara persistixen massa situacions en què els sers humans són
tractats com a objectes, objectes, als que se'ls pot programar en la
seua concepció, que se'ls pot configurar i establir qual ha de ser
la seua utilitat, i que després poden ser rebutjats quan ja no
servixen, ja siga per ser dèbils, per estar malalts o per ja ser
ancians.
En
efecte, quina dignitat pot tindre un home quan li falta la
possibilitat d'expressar lliurement el seu pensament o de professar
sense temor la seua fe religiosa? Quina dignitat és possible si no
hi ha un marc jurídic clar, que frene l'ús de la força i faça
prevaldre la llei sobre la tirania del poder? Quina dignitat pot
tindre un home o una dona quan és objecte de discriminació? Quina
dignitat pot trobar una persona que no té què menjar o el mínim
necessari per a viure o, encara pitjor, que no té el treball que li
atorga dignitat?
Al
dirigents de la nostra Unió Europea cal recordar-los que donar-li
dignitat a la persona significa reconéixer que posseïx drets
inalienables, dels quals no pot ser privada arbitràriament per ningú
i, menys encara, en benefici d'interessos econòmics.
Estem
assistint a una reivindicació sempre més àmplia dels drets
individuals, que busquen una concepció de la persona humana
deslligada del context social, una persona cada vegada més
individualitzada que cada vegada es troba més insensible davant dels
que el rodegen. Dóna la impressió que el concepte de dret ja no va
unit al de deure, tan essencial i al mateix temps complementari,
s'estan afirmant drets a l'individu sense tindre en compte que cada
ser humà està unit a una societat, en la qual els seus deures i
drets estan connectats als dels altres i sobretot al bé comú de la
mateixa societat.
Crec
que recorde
ben quan dic que el lema de la Unió Europea és Unitat en la
diversitat, però la unitat no significa uniformitat política,
econòmica, cultural, o de pensament. En realitat, tota autèntica
unitat viu de la riquesa de la diversitat que la compon: igual que
una família, que està tant més unida quant cada un dels seus
membres pot ser més plenament ell
mateix sense temor.
Així
crec
que cal veure a Europa, com una família de pobles, que podran sentir
pròximes les institucions de la Unió si estes saben manejar
adequadament el desitjat ideal de la unitat, amb la diversitat pròpia
de cada u, valorant totes les tradicions; prenent consciència
de la seua història i de les seues arrels; alliberant-se de tantes
manipulacions i fòbies.
Posar
en el centre la persona humana significa sobretot deixar que mostre
lliurement el propi rostre i la pròpia creativitat, ja siga en
l'àmbit particular o com a poble.
Feliç
Dia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario