"Una
cosa morta pot anar amb la corrent, però només un ser viu pot anar en contra
seua." (G. K. Chesterton).
Bon
Dia: Hui és el primer dia que veig en el termòmetre del meu balcó una temperatura per davall dels 20 graus, per a
ser exactes 19,3 graus, encara que quan isca el sol a les 08:00 hores i ens
acompanye fins a les 19:39, estic segur que encara passarem calor, en el dia
que commemorem a sant Francesc d'Assís.
M'aclari
anit un amic que no és el mateix la subsidiarietat que un subsidi, o un do, o
un donatiu, o una almoina o inclús no és el mateix que la solidaritat.
Em
deia, que la subsidiarietat ha de ser vista com una forma escalonada de desenrotllament
dins de les diferències socials, per a obrir oportunitats a tots, perquè puguen
accedir el mes ràpidament possible, si li posen voluntat i ganes, a nivells de
vida i valors superiors no per dons sinó per les seues pròpies capacitats
adquirides.
Intentaré
repetir el que m'explicava el meu amic, em recordava que els hòmens som per la
nostra mateixa naturalesa un animal social i polític que vivim en comunitat, en
molt major grau que altres animals que són només gregaris o siga protegixen la
seua vida i la seua espècie. Formem famílies que s'unixen a fi de satisfer
necessitats que se situen més enllà d'una simple alimentació, com la protecció
mútua, és llavors quan constituïm els pobles, on es desenrotlla la cultura.
Busquem
llavors el bé comú en el “benestar” que ens dóna tindre una sana economia, que
porta agregat el valor del “benestar” personal, que genera una cultura
autèntica, brindant la seguretat de les persones i les famílies, i un nivell
d'educació que siga accessible a tots.
Però
guiar les persones al bé comú social no significa l'absorció de totes les seues
activitats per part de l'organisme que dirigix eixa comunitat. Sinó el respecte
per a les iniciatives, familiars, escolars i empresarials, parroquials o de
barri, les quals ja limiten així l'actuació d'eixe organisme i la funció
supletòria de les mateixes. El principi de la “subsidiarietat”, em deia el meu
amic, és: la idea que la presa de decisions ha de deixar-se al menor nivell
local possible (com succeïx en el federalisme clàssic nord-americà, on els
governs locals fan unes coses, els governs estatals fan altres, i el govern
nacional fa les coses que els governs local i estatal no poden fer).
La
“subsidiarietat” és un desafiament contra la tendència de tots els estats moderns
a concentrar poder en el centre, el que explica per què este principi va ser
articulat per primera vegada quan l'ombra del totalitarisme s'estenia per
Europa. El respecte pel principi social i ètic de la “subsidiarietat” també
implica respectar les diferències culturals. I això, al seu torn, suposa que el
ser humà arriba als compromisos universals, com el respecte pels drets humans
bàsics, per mitjà d'experiències particulars, no per mitjà d'abstraccions
generalitzades.
El
fonament del principi de subsidiarietat es troba a posar a l'home en el centre
de la societat. Cada persona té el dret i el deure ser l'autor principal del
seu propi desenrotllament però necessita l'ajuda dels altres per a dur-ho a
terme. Per això, l'autoritat ha de procurar establir unes condicions de vida
que permeten a cada home i a cada dona un desenrotllament integral, en tots els
àmbits possibles, fomentant i estimulant les iniciatives personals respectuoses
del Bé Comú; ha de coordinar i ordenar eixes iniciatives en el conjunt del
mateix Bé Comú; ha de suplir-les i completar-les quan les necessitats comunes
superen les possibilitats de les persones i de les societats intermèdies. Però no ha d'impedir o
suplantar la iniciativa i la responsabilitat dels seus membres.
L'home
és un ser sociable i açò es manifesta en xicotetes agrupacions i en la gran
societat o societat política (Estat). Les societats intermèdies, per estar
formades per persones lliures, han de tindre llibertat d'acció. I només quan
pels seus esforços no aconseguisquen el compliment dels seus objectius, la
societat major (que per a tals fins sol comptar amb majors recursos) podrà
actuar subsidiàriament. Açò és, no absorbint definitivament la societat
inferior i exercint indefinidament tals activitats, sinó, en primer lloc,
prenent càrrec l'activitat durant un espai de temps (curt i determinat).
Parlem
de suplir, que és diferent de reemplaçar. I, en segon lloc, durant eixe lapse
haurà d'assistir al desenrotllament dels particulars perquè puguen tornar a
fer-se càrrec de l'activitat. És a dir promoure.
Tota
activitat ha de ser realitzada per individus o associacions menors i només quan
estos no puguen fer-ho bé, haurà de fer-ho una associació major. Quan
intervenen les associacions la base és la justícia: donar a cada un el que
correspon. És just que una societat menor faça el que puga fer bé. És injust
que una societat major faça el que una menor pot fer bé. És just que una
societat major faça el que una societat menor no pot fer.
En
fi, molt que reflexionar per a tindre clar el concepte de subsidiarietat.
Feliç
Dia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario