"Una
cosa morta pot anar amb la corrent, però només un ser viu pot anar en contra
seua." (G. K. Chesterton).
Bon
Dia: hui celebrarem a les santes Pelagia i Tais, i es fa de dia a les 08:03
hores, en un dia en què ja he vist en el meu balcó una temperatura per davall
dels vint graus, 19,5 per a ser exactes, encara que fins a les 19:33 hores
estic segur que el sol s'encarregara de fer pujar fins que sentim calor.
Em
resulta curiós que en la situació actual en què vivim existisca una desconfiança
tan gran en molts àmbits de la societat: és normal que, en una època de pau i estabilitat
sociopolítica, els hòmens desconfien uns d'altres? Hi ha factors socials que potencien
d'alguna manera eixa desconfiança? Per què la desconfiança passa a ser part de
la nostra cultura?
Mire
la televisió o escolte la ràdio, i em diuen, que els que estan empresonats no
ho han d'estar, els que van cometre estafes o fraus durant dècades han trasllat
tot el seus diners fora del país i no hi ha proves suficients per a provar-ho i
caminen pel carrer sense cap vergonya: els que van matar sabent el que feien
són ara exaltats. És a dir, hi ha una justificació per a tot, i tot és per una
justa raó. Generalment, les situacions de desconfiança s'originen pel fet que
no hi ha constància en els valors fonamentals: fidelitat, veritat, amistat,
transparència, etcètera.
Certes
circumstàncies i sistemes socials afavorixen estos contextos perquè visquem
dubtant uns d'altres. Però ara no, si existira una pobresa o una precarietat
insostenible o tinguérem uns alts nivells de fam canina que produïren la mort
de moltes persones, llavors, es podrien trobar algunes justificacions.
Cal
pensar que quan alguna cosa amenaça la integritat d'una persona, quan percebem
la por, desconfiem. Sobretot, quan quelcom roín ens pot ocórrer o allò que ens
pertany se'ns lleva. Llastimosament, el “roín” succeïx quan les situacions no
són les més idònies perquè puguem desenrotllar-nos i comportar-nos normalment,
és a dir, amb “llibertat”. I en eixe sentit, la llibertat és un valor que ens
ajuda a no sentir la por que ocasiona desconfiança. Però els hòmens lliures, no
desconfien? Sí, ho fan, però és una desconfiança qualitativament i
quantitativament diferent.
Més
d'alguna vegada, hem escoltat açò de la “doble intenció”. És freqüent veure, en
els àmbits laborals, els negocis, les amistats i les parelles, com les persones
condicionen les seues relacions perquè sospiten d'una doble intenció en els
altres. Mantenen una distància com si tractaren de protegir quelcom i per
fer-ho no arriben a donar-se íntegrament. Com que sempre ens protegim del
proïsme perquè pensem que en qualsevol moment ens danyarà.
Hui
en dia, s'assumix la desconfiança com una cosa completament normal. Són moltes
les persones “previsores” que posen les seues propietats personals a nom de
tercers per a evitar litigis molests, separació de béns, etcètera. Esta cultura
ha aconseguit dimensions extraordinàries dins de la nostra societat. Fem juís
anticipats sense comptar amb proves contundents del que diem o, al revés, les
proves que presentem no són suficients per a demostrar la maldat del proïsme.
Però
tampoc es pot ser ingenu. No vivim rodejats d'àngels. En el nostre entorn,
pul·lula la gent oportunista i individualista que de tot pretén traure un
benefici. No obstant això, les “excepcions” gràcies a Déu encara subsistixen.
Mentres les hi haja es pot pensar que la transparència és la cura contra tota
desconfiança. Si el que fem és bo, no tenim res a amagar. Si el que busquem és
el millorament de la societat, de la família, de les persones, no és roín que
es faça públic.
Hem
d'assumir les nostres paraules i gestos com a tresors que no hem d'amagar
perquè transmeten la veritat i la representen, i poden fer possible que es puga
creure en l'honestedat de les persones, encara que parega impossible.
Feliç
Dia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario