“El correcte és el correcte, encara que no ho faça
ningú. El que està mal està malament, encara que tot el món s'equivoque
respecte d'això”. (G. K. Chesterton).
Pareix que a partir de hui la nit comença la seua
lenta reconquista, hui començarà a les 21:30 hores i dominarà fins a les 06:41,
un minut més que ahir.
Es pensa moltes vegades que no trobem respostes a
l'endevinalla que ens presenta la vida, que no som capaços de raonar bé i
aclarir-nos sobre el més important de la vida, però el problema en la gran
majoria dels casos, no és que no trobem respostes, sinó que ni tan sols som
capaços de veure l'endevinalla que ens presenta la vida.
No ens resulta estrany que ens diguen que una casa
no és una casa, ni que eixes idees de “on venim” o cap a “on anem” no tenen
fonament, sinó que trobem normal que ens diguen que no ho han tingut mai. Hui
en dia no és que no es veja la base filosòfica d'eixes preguntes, sinó que ni
tan sols es veuen les seues causes històriques.
En cap lloc ens trobem amb res que ens indique que
hem de traure les nostres pròpies conclusions, al contrari tot són facilitats
perquè no tinguem la necessitat esforçar-nos, no a aprendre i saber coses sinó
a fer preguntes per a comprendre-les i entendre-les. És el que s'anomena la
falsa teoria del progrés, que ve a dir, que podem canviar l'examen en compte
d'intentar aprovar-lo.
Ja se que buscar respostes, moltes vegades en la
història, ens han portat a l'opressió i a alguns desastres, però igual que en
tots els sistemes, començant amb l'actual, que solen ser despietats i cruels.
És raonable i fins a bo, per a la nostra societat, atacar a institucions com
l'exèrcit o la policia. Però no és normal atacar a l'exèrcit i a la policia
sense saber ni haver sentit parlar dels enemics de l'estat ni dels lladres. Si
volem evitar algun d'estos problemes haurem de pensar a buscar-los alguna
solució i posar-los alguna barrera.
Un dels problemes que ens apressen hui en dia és
que la nostra intel·ligència és capaç de destruir-se a si mateixa. Podríem
impedir l'existència de la pròxima generació, tenim la intel·ligència suficient
per a aconseguir-ho, només convencent a la gent que es tire des d'un
penya-segat, bastaria. També podríem per tant, fins a un cert punt, ensenyar a
la gent a no pensar, només ensenyant a la següent generació que el pensament
humà no té validesa.
Si ho mirem bé, ens podrem donar compte que hi ha
un pensament que impedix el pensament. I eixe és l'unit pensament que hauria
d'atallar-se. Quan se'ns diu que totes les coses són “úniques” i per tant
“diferents”, que no hi ha categories de cap tipus s'esta intentant destruir el
pensament. Per a pensar es necessita poder relacionar les coses i deixem de
pensar quan no hi ha res que relacionar. Si tornem unes línies arrere nos en
adonarem que a més de ser un error, es tracta tamben d'una contradicció en els
termes. Si totes les coses fossen diferents, no podríem referir-nos a elles
dient: “Totes les coses”.
Al que assistim davant de tanta informació i la
possibilitat de saber-ho tot no és al naixement d'un nou pensament lliure, sinó
a la seua vellesa i a la seua dissolució final. No es pot imaginar una societat
més absurda que en la que els seus habitants es pregunten per la realitat de la
seua pròpia existència, igual que resulta inconcebible un món en què els seus
habitants dubten de la seua existència.
Feliç Tarda.
No hay comentarios:
Publicar un comentario