Dia 28, del viatge a la marató de València.
Molt bon dia a tots!
Es pot parlar i escriure molt de sobre la carrera a peu i el que
significa, i, no obstant això, mai es pot estar segur del que un altre corredor
experimenta en córrer. Encara que estiguem corrent al seu costat, no podem
endevinar que és el que està veient i sentint. Coincidim amb ell en el nivell
bàsic, per descomptat. Els dos estem sentint aparentment el mateix, però
ignorem el nivell on està instal·lada la percepció de l'altre. Una mateixa
carrera no és la mateixa, per exemple, per a la mirada d'un corredor que va
simplement a participar i per a la mirada d'un corredor que competirà.
Cada un rep percepcions distintes. No és només que vegem els mateixos
carrers i els mateixos corredors i després ho interpretem de mode diferent,
sinó que la percepció de cada un és filtrada pel valor i el significat que això
té per a cada un. Un exemple clar de tot això és quan veiem una cosa escrita:
ens costa molt mirar eixes paraules sense llegir-les; si entenem eixe idioma,
és clar, no veiem uns estranys gargots, sinó que la mirada intel·ligent es
resistix a detindre's en eixos signes, i va més enllà: no veu, sinó que llig,
rep inevitablement una percepció elaborada, i la seua atenció es desplaça
segons el significat del que va veient.
El corredor que competirà sense adonar-se analitza als altres corredors
buscant la millor manera de guanyar-los i el que entrenarà simplement els veu
com a corredors que tenen la intenció de passar una vesprada practicant el seu
esport favorit.
Els corredors, en quasi tots els entrenaments, estem interrogant
contínuament el que estem fent, i de la sagacitat de les nostres preguntes
dependrà l'interés de les respostes i les nostres possibilitats d'enriquir-nos
amb elles.
Al corredor amb afany d'aprendre li succeïx el mateix que al xiquet,
que cada vegada és més exigent a l'hora d'acceptar una resposta. El xiquet
repetix una vegada i una altra les mateixes preguntes: què és això?, per què és
com és?, què fa?, per què fa el que fa?, etc., però no sempre li valen les
mateixes respostes.
A més, una mateixa pregunta no significarà el mateix en els diversos
moments d'un entrenament. Hi ha una etapa en què la pregunta què és això? queda
contestada amb el nom de la cosa. Més avant, no obstant això, caldrà donar més
explicacions, perquè el corredor espera més, necessita més, i tornarà a fer les
mateixes preguntes, però llavors l'interrogant que ha de ser satisfet per la
resposta serà molt més profund.
A través de la seua observació, la seua reflexió i les seues preguntes,
el corredor aprén des d'un principi a mirar i entendre el món de la carrera a
peu. Potser per això una de les més eficaces obstinacions d'un club de
corredors és ensenyar als seus corredors a preguntar, ensenyar a buscar els
seus dubtes i formular les preguntes que els ajuden a omplir eixos buits que
els seus companys els obrin i que desitgen omplir.
La insensibilitat, la incapacitat d'aprofundir, encara que siga un poc
en el món la carrera a peu, és una de les més amargues fonts de frustració d'un
corredor, perquè es nega a si mateix tota possibilitat de ser singular, perquè
dilapida totes les grans possibilitats que se li van presentant en cada
entrenament amb els seus companys. Els corredors insensibles afirmen que tot
això els és igual, que estan bé com estan, però si algun dia desperten ho
comprendran, i veuran el que han perdut, es lamentaran amb verdader pesar.
Seria una pena que amb els anys un corredor acabara amb eixe natural i
espontani desig infantil d'aprendre. Tot corredor haguera d'esforçar-se a
mantindre per a tota la vida eixe noble i fecund desig d'enriquir-se amb les
aportacions dels altres. Un desig que ens porta a no conformar-nos amb
explicacions que fa un temps potser sí que ens semblaven suficients. Un desig
que ens impedix perdre la capacitat de meravellar-nos, que ens allunya del
perill de tornar-nos conformistes i insensibles. Un desig que ens impulsa a
aprofundir en les coses, que exigix millorar la nostra sensibilitat, la nostra
capacitat de discerniment. Potser pensem que eixa capacitat a penes pot créixer
ja en nosaltres, però potser no és així. Podem aprendre a discernir millor.
Podem enriquir els nostres esquemes perceptius.
Podem guanyar en sensibilitat.
Devem.
No hay comentarios:
Publicar un comentario